Club en discotheek loopt leeg
Gisteren kwam Foodservice Instituut Nederland (FSIN) met de mededeling dat de clubs en discotheken van Nederland leeg lopen. Hoewel er in 2007 nog 31 miljoen feestgangers langskwamen om te feesten in de clubs en discotheken, bleef de teller voor 2008 bij 33 miljoen bezoekers steken. Ondanks dat het toch wekelijks een half miljoen feestgangers zijn die naar de clubs en discotheken gaan klaagt de horecabranche toch steen en been.
Volgens de onderzoekers van Foodservice Instituut Nederland zijn de clubs en discotheken uit de mode geraakt en kiezen jongeren steeds vaker voor festivals om te feesten. Jongeren hebben steeds minder geld te besteden en ze gaan dan liever twee keer in de maand naar een uniek festival. Dan twee keer in de week precies dezelfde ervaring opdoen in een club of discotheek.
De beredenatie is kort door de bocht maar wij van grote feesten die elke week op festivals werken begrijpen dat festivals het toetje op de slagroom is in de horeca. Alleen wij verbazen ons er wel over dat elke keer weer het rookverbod in de horeca de zondebok is van de teruglopende omzetten. Maar is dat wel zo? Is het niet de schuld van de clubs en discotheken zelf? Namelijk dat ze niet genoeg innoveren.
Clubs en discotheken moeten innoveren
Elke industrietak die niet innoveert gaat omzet en daardoor winst verliezen. Dat geldt ook voor de clubs en discotheken. Vergelijk het met de muziekindustrie. Ze klaagde over het feit dat mensen steeds minder muziek kopen. Terwijl de winst steeds minder werd bleven ze klagen.
De bedrijven die innoveerde groeide wel. Apple innoveerde met Itunes en uiteindelijk verkochten ze in 2008 11108,7 miljard muzieknummers. Niet klagen, maar gewoon iets goeds neerzetten. De uitvinding van internet was niet de oorzaak dat er minder verdiend werd, maar legde alleen bloot dat de meeste partijen niet innoveerde. Geld verdienen is moeilijk en klagen is makkelijk.
Zelfde geld voor de discotheken en clubs. Veel horecagelegenheden verzinnen geen nieuwe dingen. Op een gegeven moment is het dan gewoon over. Dan is het net als met de muziekindustrie wachten totdat een gebeurtenis de lethargie bloot legt. Die gebeurtenis krijgt dan door de partijen die niet innoveren de schuld van de ineenstorting. De gebeurtenis was het rookverbod en het uitbreken van de wereldwijde recessie. Horecaondernemers grepen die gebeurtenis vorig jaar met beide handen aan om te gaan klagen.
Discotheken en clubs die werkelijk iets moois proberen neer te zetten trekken nog steeds volle zalen met feestgangers. Laatst was ik gevraagd om een keer te gaan werken in discotheek Harders Plaza in Harderwijk. Werkelijk een fantastisch discotheek die de feestganger waar geeft voor zijn geld. In het gebouw kunnen een paar duizend bezoekers. Ondanks het rookverbod en recessie zijn ze toch aan het verbouwen zodat er nog meer feestgangers in de Harders Plaza kunnen.
Daarnaast is er een overkill aan feesten in de horecabranche. Kijk eens in de partyflock agenda over 2008. Meer dan 20.000 grote feesten! Grote feesten organiseren is hartstikke hip en zoveel mensen willen het. Om te slagen moet je werkelijk iets unieks neerzetten, gebeurt dat niet, dan moet je ook niet gaan klagen over het rookverbod in de horeca, maar in plaats daarvan de tijd besteden aan het bedenken van een origineel concept. Anders is het een kwestie van tijd voordat het is afgelopen en dan is klagen over anderen natuurlijk een stuk aantrekkelijker dan de fouten bij je zelf zoeken.
In plaats van te innoveren huren clubs en discotheken dj`s in die overal al draaien. Doen ze aan het uitlenen van decor, waardoor elke feest hetzelfde eruit ziet. Dus bij feesten in Amsterdam zie je de spullen die vorige week nog in Haarlem stonden en krijg je ook nog eens dezelfde dj`s voorgeschoteld. Dit willen feestgangers dus niet.
Voordelen festivals t.o.v. clubs en discotheken
Ten eerste de tijden van grote feesten, de gemiddelde discotheek is om vier uur s`nachts al gesloten en in sommige plaatsen geldt dit al vanaf 3 uur. Als je dan moet wacht op het station voor de eerste trein, dan ga je dus nooit feesten in een andere stad. Terwijl sommige grote feesten nog doorgaan terwijl de eerste treinen alweer rijden. Dan ga je juist wel een keertje kijken bij een ander feest, want thuis kom je altijd. Mensen houden van afwisseling, dus verliezen de clubs en discotheken die niks extra`s aanbieden snel feestgangers.
Ten tweede is de sfeer vaak beter. €50 euro voor een kaart is teveel om te gaan vechten op een feest. Terwijl voor die idioten een tientje voor een gewoon feest nog wel de moeite waard is.
Clubs en discotheken verhogen prijzen
De prijzen in Nederlandse clubs en discotheken stijgen. Dat werk misschoen op korte termijn, maar op de lange termijn pikken de feestgangers dat niet meer als ze er niks extra`s voor terugkrijgen. Ik ga regelmatig in Antwerpen stappen. Daar stijgen de prijzen ook hard, maar krijg de feestganger er wel allemaal extra dingen voor terug.
De muziekindustrie heeft het niet makkelijk gekregen door de uitvinding van het internet, de clubs en discotheken hebben het niet makkelijker gekregen door de concurrentie van zaken die de jeugd vroeger niet nodig had, het mooiste voorbeeld is de mobiel.
Vroeger kon je voor een uur werken als jongeren vier biertjes kopen. Nu mag je blij zijn als je dat redt en heb je nog de concurrentie van allerlei uitgaven die je vroeg niet had. Jongeren willen het geld best brengen naar de clubs en discotheken. Maar geef ze dan wel waar voor hun geld.
Karel Mercx, 15 januari 2009