Discotheek starten
De laatste weken maak ik van dichtbij de start van een discotheek mee. Deze discotheek is gevestigd in Leiden. Het blog van deze week gaat over mijn ideeën die ik heb over hoe je een nieuwe discotheek moet starten.
Deze uitgaansgelegenheid – waar ik de afgelopen weken met het werken mee heb geholpen - is er gekomen omdat er te weinig mogelijkheden zijn om te stappen in leiden.
Tip
Dit is één van mijn belangrijkste tips als je zelf een discotheek wilt starten. Hoe minder concurrentie er is, hoe makkelijker het gaat.
Kijk eens hoe vaak er een horecazaak in Eindhoven failliet gaat. Het is fantastisch uitgaan in Eindhoven omdat er zo veel is, maar de stappers gaan toch vaak naar de bekende kroegen en discotheken. De nieuwkomers hebben het daardoor zwaar.
Geef een groot feest
Een andere belangrijke tip is om meteen te beginnen met het geven van een groot feest. Huur een artiest in waar de fans achter na reizen. De kans is groot dat je de fans die van ver komen nooit meer terug ziet, maar daar gaat het ook niet om.
Het doel is om zoveel mogelijke leuke foto’s en video’s te maken van een volle zaal en van feestende mensen. Dit kan meteen worden gebruikt voor de promotie.
Bovendien komen er altijd locals op af. En deze hebben meteen door dat het een vette tent is. Zonder het feest komen zij ook wel. Alleen dan lopen ze meteen weer naar buiten omdat er bijna niemand binnen zit.
Facebook
Wat verder essentieel is om meteen een facebook-pagina aan te maken en om een populair iemand aan het werk te hebben in de discotheek. Deze combinatie is namelijk goud waard.
De foto’s en video’s die je gemaakt hebt zet je allemaal op de Facebook pagina. De persoon met een groot netwerk laat je de personen die hij of zij kent op de foto’s taggen. Dit is aangeven wie er op de foto staat.
Als je iemand getagt hebt dan verschijnt deze foto of video ook meteen op de profiel pagina van deze persoon. En al de vrienden van deze persoon zien meteen ook die foto. De eerste gedachte van deze “vrienden van vrienden” is vaak: wow vette tent; moet ik binnenkort ook maar eens een kijkje gaan nemen.
Om het aantal fans van de facebookpagina verder te laten groeien kan je wekelijks onder de leden twee gratis entree kaartjes verloten. Het mooie van sociale media is dat na de opstartfase het helemaal vanzelf gaat. Mensen vinden het namelijk leuk om foto’s en video’s te nemen en het te verspreiden onder hun vrienden.
Horeca Uitzendbureau Grote Feesten
Vergeet daarnaast niet om in het begin barpersoneel van Horeca Uitzendbureau Grote Feesten af te nemen. Wij werken al tien jaar regelmatig in de horeca en wij vinden het leuk om elke keer weer op een andere locatie aanwezig te zijn.
Stel dat je het niet doet, dan is er een kans dat er een team achter de bar staat dat niet op elkaar is ingespeeld. En een kans op een eerste goede indruk heb je maar één keer.
Dit waren mijn ideeën in een notendop. Als ik kijk naar de mensen die achter de First Floor in Leiden zitten dan valt het mij op dat zij het professioneel en enthousiast doen. Ik ben er van overtuigd dat over een tijdje de meeste jongeren in Leiden deze plek zullen kennen.
Karel Mercx, 13 februari 2011